群馬県立近代美術館
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矢印 企画展示
矢印 コレクション展示

企画展示

佐賀町エキジビット・スペース 1983–2000
-現代美術の定点観測-
佐賀町エキジビット・スペースチラシ
日本の現代美術が飛躍的に発展した1980年代、世界のアートシーンには、ドイツにクンストハレ(コレクションを持たない美術館)があり、アメリカではニューヨークのPS1(廃校となった公立小学校を改修し展示ギャラリーとアーティスト・イン・レジデンスを併設)が先鞭をつけるなど、新しい作家を生むインフラストラクチャーの開発が多く見られました。
そのような状況の中、パルコなどの企画広告ディレクターであり、「現代衣服の源流展」(京都国立近代美術館、1975 年)や「マッキントッシュのデザイン展」(西武美術館、1979年)などのキュレーション、またプライベートブランドの先駆けでもある「無印良品」の立ち上げなどに関わった小池一子は、東京都江東区佐賀町にあった食糧ビル(1927年竣工)の3階講堂を修復し、1983年に佐賀町エキジビット・スペースを開設しました。「美術館でも商業画廊でもない」もう一つの美術現場を提唱し、発表の場を求めるアーティストに寄り沿う姿勢を打ち出す実験的な展示空間として、佐賀町エキジビット・スペースは、美術、デザイン、ファッション、建築、写真といった従来のジャンルを超えた、日本初の「オルタナティブ・スペース」として海外からも注目される存在となりました。
佐賀町エキジビット・スペースで行われた展覧会は106回、関わった国内外のアーティストは400人以上にのぼり、2000年12月に幕を閉じるまで、多種多彩な現在進行形の美術を発信し続けました。その一連の活動は「定点観測」という言葉に集約することができます。本展は、開設から17年にわたる佐賀町エキジビット・スペースを拠点とした定点観測を通して、日本の現代美術の軌跡を辿るものです。

出品作家
戸村浩/ジェリー・カミタキ/ 端聡/駒形克哉/みねおあやまぐち/ 岡部昌生/野又穫/剣持和夫/吉澤美香/大竹伸朗/シェラ・キーリー/ 杉本博司/元慶煥/森村泰昌/堂本右美/滝口和男/ヨルク・ガイスマール/ 黒川弘毅/倉智久美子/立花文穂/オノデラユキ/白井美穂/岡村桂三郎/ 廣瀬智央/日高理恵子
In the 1980s, when contemporary art in Japan developed dramatically, the global art scene saw the development of many infrastructures that gave rise to new artists, such as the Kunsthalle in Germany (an art museum without a collection) and PS1 in New York (a renovated public elementary school with an exhibition gallery and artist-in-residence) in the United States.
Against this backdrop, Kazuko Koike, who was the advertising director for Parco and other companies, curated such exhibitions as INVENTIVE CLOTHES 1909-1939 (The National Museum of Modern Art, Kyoto, 1975) and CHARLES RENNIE MACKINTOSH DESIGNS (Seibu Museum of Art, 1979), and was also involved in the launch of MUJI, a pioneering private brand. She restored the third-floor auditorium of the Shokuryo Building (completed in 1927) in Saga-cho, Koto-ku, Tokyo, and opened Sagacho Exhibit Space in 1983. As an experimental exhibition space that advocates an alternative art scene that is neither an art museum nor a commercial gallery, and that approaches artists seeking a place to present their work, Sagacho Exhibit Space had become the first “alternative space” in Japan that transcended the traditional genres of art, design, fashion, architecture, and photography, and attracted attention from abroad.
More than 400 artists from Japan and abroad were involved in the 106 exhibitions held at the Sagacho Exhibit Space, and until its closing in December 2000, the exhibitions continued to present a wide variety of ongoing art. The series of activities can be summed up in the term “fixed-point observation”. This exhibition traces the trajectory of contemporary art in Japan through fixed-point observations made at the Sagacho Exhibit Space over the 17 years of its operation.

Exhibiting artists: Hiroshi Tomura, Jerry Kamitaki, Satoshi Hata, Katsuya Komagata, Mineo Aayamaguchi, Masao Okabe, Minoru Nomata, Kazuo Kenmochi, Mika Yoshizawa, Shinro Ohtake, Shelagh Keeley, Hiroshi Sugimoto, Won Kyung-Hwan, Yasumasa Morimura, Yuumi Domoto, Kazuo Takiguchi, Jårg Geismar, Hirotake Kurokawa, Kumiko Kurachi, Fumio Tachibana, Yuki Onodera, Mio Shirai, Keizaburo Okamura, Satoshi Hirose, Rieko Hidaka


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1 駒形克哉《無題》1985 年 撮影:林雅之 MTMコレクション
 Katsuya Komagata, Untitled, 1985, MTM Collection
2 森村泰昌 《美術史の娘 王女A》 1989年 セゾン現代美術館蔵
 Yasumasa Morimura, Daughter of Art History, Princess A, 1989, Collection of
 the Sezon Museum of Modern Art
3 大竹伸朗 《ジェノヴァ V》 1986年 個人蔵 © Shinro Ohtake
 Shinro Otake, Genova V, 1986, Private Collection ©Shinro Ohtake
4 吉澤美香 《Untitled 1987》 1987年 個人蔵
 Mika Yoshizawa, Untitled, 1987, Private Collection
5 杉本博司 《カリブ海、ジャマイカ》 1980年 個人蔵
 © Hiroshi Sugimoto / Courtesy of Gallery Koyanagi
 Hiroshi Sugimoto, Seascape, 1980, Private Collection
 © Hiroshi Sugimoto / Courtesy of Gallery Koyanagi
6 野又穫 《Still-14 静かな庭園》 1986年 個人蔵
 Minoru Nomata, Still-14, 1986, Private Collection


会  期  2020年9月12日[土]-12月13日[日]
 午前9時30分-午後5時(入館は午後4時30分まで)
休 館 日  月曜日(祝日の場合はその翌日)
会  場  群馬県立近代美術館 展示室 1
観 覧 料  一般:830(660)円、大高生:410(320)円 
 *(  )内は20名以上の団体割引料金
 *中学生以下、障害者手帳等をお持ちの方とその介護者1名は無料
 *10月28日(水)群馬県民の日は無料
主  催  群馬県立近代美術館
企画協力  株式会社キチン、佐賀町アーカイブ、特定非営利活動法人 AMP
協  力  ギャラリー小柳、銀一株式会社
関連事業
  • シンポジウム
      2020年10月18日[日] 14:00~16:00
      パネラー : 森村泰昌(美術家)、田野倉康一(詩人)
      小池一子(佐賀町アーカイブ主宰)
      会場 : 群馬県立近代美術館講堂
      ※要申込(定員50名、先着順)、参加無料
      >>定員に達したため申込は終了しました。
>>プレスリリース/Press Release

コレクション展示


日本と西洋の近代美術 III
■展示室2 9/12[土]-12/13[日]
当館の収蔵品より、印象派から20世紀前半の西洋近代絵画ならびに彫刻、群馬ゆかりの作家や明治から昭和を代表する作家たちによる日本近代洋画を展示します。
>>出品作品リスト(PDF211KB)
room2


現代の美術 I
■展示室3 9/12[土]-12/13[日]
多彩な表現による20世紀後半以降の美術を紹介します。
>>出品作品リスト(PDF276KB)
room2


ミロの版画
■展示室4 9/12[土]-10/18[日]
>>出品作品リスト(PDF138KB)
room4


80年代 日本の美術
■展示室5 9/12[土]-12/13[日]
>>出品作品リスト(PDF337KB)
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祈りの美
■展示室7 9/12[土]-10/18[日]
>>出品作品リスト(PDF176KB)
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