展示詳細

特別展示:ホセ・ダヴィラ 私は目を閉じて見るほうがいい-ジョゼフ・アルバースとの対話

メキシコ、グアダラハラを拠点に活動するアーティスト、ホセ・ダヴィラ(1974-)は、 金属やガラス、玉石などの身近な素材を絶妙な均衡で組み合わせる立体作品や、20世紀 のアーティストや建築家の作品を引用、考察した作品で知られています。
ダヴィラは2010年代から、抽象美術を代表するアーティストのひとりであるジョゼフ・アルバース(1888-1976)のシリーズ「正方形讃歌」を題材とした作品を繰り返 し制作しています。アルバースが正方形を重ねることで絵画の画面上で配色実験を繰り広げたのに対して、ダヴィラは金属やセラミックなどを用いて、時間や 光によって変化する立体作品に発展させています。

ダヴィラにとって日本の美術館における初の本格的な展覧会となる本展では、ダヴィラの作品と、アルバースの「正方形讃歌」シリーズの作品を合わせて展示し、時代を超えて人々を惹きつけるアルバースの形と色彩に対する探求、そして、美術史と対話することで新たな芸術を生み出すダヴィラの挑戦をご覧いただきます。

「私は目を閉じて見るほうがいい」というタイトルは、アルバースがインタビューに答え、「私にとって、抽象は現実だ。たぶん自然より現実だ。・・・抽象は私の心の近くにある。私は目を閉じて見るほうがいい。(註)」と語った言葉から取られています。
この言葉から着想された本展は、ダヴィラ自身が会場デザインを手がけ、展示そのものがアルバースへのオマージュとなっています。また、建築家磯崎新(1931-2022)が立方体をモチーフにデザインした建築空間とも共鳴することでしょう。アーティストたちの時を超えた出会いをご堪能ください。

(註)キャサリン・キュー『アーティストの声:17人のアーティストとの会話』1962年(ニューヨーク)より

Based in Guadalajara, Mexico, Jose Dávila (1974- ) is known for his three-dimensional works that combine familiar materials such as metal, glass, and boulders in a delicate equilibrium, as well as works that quote and reflect on the work of 20th century artists and architects.
Since the 2010s, Dávila has repeatedly drawn on the series Homage to the Square by Josef Albers (1888-1976), one of the most important abstract artists. While Albers experimented with color schemes in his paintings by layering squares, Dávila develops these squares using materials such as stainless steel and ceramic to create three-dimensional works that change its forms and colors with time and light.

This exhibition, Dávila’s first full-scale exhibition in a Japanese museum, will feature a painting and prints from Albers’ Homage to the Square, alongside works by Dávila based on this series. The exhibition will show Albers’ exploration of form and color, which has fascinated people throughout the ages as well as Dávila’s challenge to create new art through conversation with the art history.

The exhibition title is a reference to Albers’ words in an interview in which he said, “For me, abstraction is real. Maybe more real than nature. … Abstraction is close to my heart. I prefer to see with closed eyes.” *.
Inspired by these words, Dávila himself designed this exhibition, which is itself a tribute to Albers. It will also resonate with the architectural space designed by Arata Isozaki (1931-2022) using the cubic element as a motif. We hope you will enjoy this timeless encounter between artists.

*Katharine Kuh, Artist’s Voice: Talk with Seventeen Artists, Harper&Row,1962.

ホセ・ダヴィラ Jose Dávila
1974年、メキシコ、グアダラハラ生まれ。Instituo Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente (ITESO)で建築を学んだ後に独学で美術を学び、彫刻、インスタレーション、絵画、写真などの作品を制作している。チューリッヒ現代美術館(スイス)、ダラス・コンテンポラリー(テキサス)、JUMEX美術館(メキシコシティ)をはじめとする各国の美術館で60以上の個展を開催したほか、多数の国際展やグループ展に参加している。作品はアンパロ博物館(プエブラ、メキシコ)、国立ソフィア王妃芸術センター(マドリード、スペイン)、ソロモン・ R.グッゲンハイム美術館(ニューヨーク)、ポンピドゥー・センター(パリ)、ハンブルグ・クンストハレ(ハンブルグ)、タグチアートコレクション(日本)など数多くの機関に収蔵されている。

Jose Dávila
Born in 1974, Guadalajara, Mexico. Following a degree in architecture obtained from Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente (ITESO), Dávila became a self-taught artist whose practice spans sculpture, installation, painting, and photography. More than 60 solo shows have been held at major museums such as Museum Haus Konstruktiv (Zurich, Switzerland), Dallas Contemporary (Texas), JUMEX Museum (Mexico City), and his work has been shown on many international art events. His work has become part of prominent institutions and private collections such as of Museo Amparo (Puebla, Mexico), Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia (Madrid, Spain), Solomon R. Guggenheim Museum (New York), Centre Pompidou (Paris), Hamburger Kunsthalle (Hamburg), Taguchi Art Collection (Japan).

ホセ・ダヴィラ《Homage to the Square》2024年
図1

ダヴィラ「Vida la vida」展会場写真
図2

ダヴィラ《Homage to the Square》2014年
図3

アルバース《正方形讃歌のための習作:グローイング》
図4

アルバース『形成・連接』より「II-24 正方形讃歌」1972年
図5

ダヴィラ《Homage to the Square》2019年
図6

図1. ホセ・ダヴィラ《Homage to the Square》2024年 ステンレススティール、自動車用塗料、ワイヤー 作家蔵
図2.「Vida la vida」展会場写真(2024年、まえばしガレリア、前橋市)
図3. ホセ・ダヴィラ《Homage to the Square》2014年 ステンレススティール、自動車用塗料 作家蔵
図4. ジョゼフ・アルバース《正方形讃歌のための習作:グローイング》1968年 油彩・メゾナイト DIC川村記念美術館蔵
図5. ジョゼフ・アルバース『形成・連接』より「II-24 正方形讃歌」1972年 シルクスクリーン・紙 群馬県立近代美術館蔵
図6. ホセ・ ダヴィラ《Homage to the Square》2019年 手でカットした陶板、金属の棚 作家蔵

1. Jose Dávila, Homage to the Square, 2024, stainless steel, automotive paint, wire / Courtesy of the artist. Photo by Agustín Arce.
2. Exhibition view: Vida la vida, 2024 / Photo courtesy of Maebashi Galleria.
3. Jose Dávila, Homage to the Square, 2014, stainless steel, automotive paint / Courtesy of the artist. Photo by Alejandra Jaimes.
4. Josef Albers, Study for Homage to the Square: Growing, 1968, oil on Masonite, Kawamura Memorial DIC Museum of Art ©The Josef and Anni Albers Foundation / JASPAR, Tokyo, 2024 B0818.
5. Josef Albers, II-24 Homage to the Square from Formulation: Articulation, 1972, silkscreen print on paper, The Museum of Modern Art, Gunma ©The Josef and Anni Albers Foundation / JASPAR, Tokyo, 2024 B0818.
6. Jose Dávila, Homage to the Square, 2019, hand-cut ceramic, and metal shelf / Courtesy of the artist. Photo by Agustín Arce.

展示名
ホセ・ダヴィラ 
私は目を閉じて見るほうがいい-ジョゼフ・アルバースとの対話
Jose Dávila
I prefer to see with closed eyes -in conversation with Josef Albers
会期
2025年3月1日(土)から4月6日(日)
開館時間
午前9時30分から午後5時(入館は午後4時30分まで)
休館日
月曜日
会場
展示室5
観覧料
一般300円、大高生150円
20名以上の団体割引料金 一般240円、大高生120円
注:中学生以下、障害者手帳等をお持ちの方とその介護者1名は無料
主催
群馬県立近代美術館
企画協力
アートオフィス シオバラ
協力
DIC川村記念美術館、タグチアートコレクション、nca|nichido contemporary art
関連事業
学芸員による作品解説会 会場:展示会場、申込不要 要観覧料
3月9日(日)、3月23日(日)午後2時から2時40分